donderdag 28 maart 2013

#WOT deel 13

Ticket ~ 1) Bewijs van toegang 2) Biljet 3) Entreebiljet 4) Entreekaart 5) Kaartje 6) Plaatskaart 7) Plaatsbewijs 8) Passagebiljet 9) Reisbiljet 10) Stembriefje 11) Toegangsbewijs 11) Vliegbiljet


Vanmorgen keek ik reikhalzend uit naar de tweet met het nieuwe #WOT-woord. Het schrijven van verhalen heeft de afgelopen dagen al mijn schrijftijd ingenomen. En niet alleen mijn schrijftijd. Er was eigenlijk geen moment dat ik er niet mee bezig was.
Tijdens het boodschappen doen dacht ik na over hoe ik het karakter van de hoofdpersoon moest neerzetten. Bij het doen van de was was mijn hoofd bij de sfeertekening. En wanneer ik aan het koken was dwaalden mijn gedachten af naar de plotontwikkeling.
In mijn hoofd was ik continu bezig met de verhaallijnen die geschreven moesten worden. Niet alleen best vermoeiend maar er bleef geen tijd en ruimte over voor ‘gewone’ blogs.

Gisteren zette ik de laatste punt achter de verhalen. Niet dat ze helemaal af zijn, maar voor de volgende fase, het schrappen, schaven en herschrijven heb ik afstand nodig. Als een verhaal net af  is, heb ik moeite de zwakke plekken en kleine foutjes te zien. Ik ben enkel trots dat het me weer gelukt is een verhaal vanuit de kronkels van mijn fantasie in woorden te vangen. De euforie van het moment moet voorbij zijn voor ik kritisch kan kijken. Ik  moet de verhalen figuurlijk loslaten.
Het is tijd om het schrijfdeel van mijn hersens ergens anders op te richten. Maar mijn hoofd voelt zo leeg zonder die verhalen dat ik een beetje inspiratieloos ben. Een dag niet schrijven is geen optie. Ik heb juist om de angst voor inspiratieloosheid met mijzelf afgesproken elke werkdag te schrijven. Ik hoop van harte dat #WOT mij weer op weg helpt.

Dan zie ik de tweet met het woord verschijnen. Geen slecht woord. Een woord wat je, ondanks de vrij eenduidige betekenis, op vele manieren kan toepassen. Maar het roept niet meteen iets bij me op. Geen herinnering, geen gebeurtenis, geen kronkel. Ik zucht even diep om mijzelf en besluit boodschappen te gaan doen. Het gebeurt vaker dat ik dan plots een ingeving heb.

Helaas werkt het deze keer niet. Een beetje moedeloos neem ik weer plaats achter de laptop en open toch maar een nieuw worddocument. De eerste zin staat al snel. Dan begint het nadenken weer. Hoe anders loopt het dan ik had gehoopt. Het #WOT-woord zou me inspiratie geven. Het  zou me op de rails zetten. Het zou mijn ticket weg uit de leegte zijn. Helaas lijkt het niet te werken.
Ik zucht nog eens diep. En dan dringt tot mij door wat ik zojuist dacht.

Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier

6 opmerkingen:

  1. he lekker ding, jij weet zelfs over 'niets' een mooi verhaal te maken! Het even ' niet weten' en toch doorgaan, jij hebt de juiste mentaliteit meid! En die twee verhalen........ ze zijn prachtig! idd beetje schaven, maar niet teveel, en dan nog even kiezen ;-)
    Ze zijn beide een ticket naar succes waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het bewijs dat de door mijzelf opgelegde structuur werkt ;-)
      En die tickets naar succes gaan het zeker worden!

      Verwijderen
  2. Goed verhaal over inspiratieloos zijn. En dan toch stiekem op het laatst nog even het wotwoord er in zetten. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en volledig op waarheid berust.Tot de ticket aan toe. Dankjewel!

      Verwijderen
  3. Mooie zin, zeg: 'Het zou mijn ticket weg uit de leegte zijn.' Knap gevonden. En een mooie #WOT...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan je enkel bedanken voor je mooie complimenten dus dank je wel!

      Verwijderen