maandag 13 mei 2013

#50 books- vraag 18


Welke door literatuur geïnspireerde tatoeage zou jij graag willen hebben?

Wie al een aantal van mijn #50 books-blogs heeft gelezen weet dat ik nogal gecharmeerd ben van Terry Pratchett. Als ik iemand zou willen kunnen citeren is hij het wel. Als ik dan iets van een schrijver op mijn lijf zou vereeuwigen zou het zeker iets van hem zijn. De grote vraag is alleen wat het dan zal worden. Een quote? Een personage? Of een combinatie van beiden?
Om deze vragen t beantwoorden ben ik nogmaals in de personages en quotes van de door mij zo bewonderde schrijver gedoken in een poging de mogelijkheden in kaart te brengen

Het eerste wat mij te binnen schoot was Granny Weatherwax, met onder haar afbeelding de quote “It is true that words have power, and one of the things they are able to do is get out of someone’s mouth before the speaker has the chance to stop them.” 
Of misschien deze tekst “Destiny is important, see, but people go wrong when they think it controls them. It's the other way around.” 
Of toch “Witches were a bit like cats. They didn’t much like one another’s company, but they did like to know where all the other witches were, just in case they needed them.” 
Photo credit: jimd2007 / Foter.com / CC BY
Alle drie de quotes geven de reden voor een afbeelding van haar weer. Wijsheid gecombineerd met psychologie van de koude grond. Mensen hoeven niet te weten wat ze kan zolang ze maar denken te weten wat ze kan. Toegepaste hekserij is voor haar niet meer dan boerenslimheid en hoofdelogie. Zelf legt ze het als volgt uit:
“That's one form of magic, of course." 
"What, just knowing things?" 
"Knowing things that other people don't know.”
 

Maar struinen door personages en hun uitspraken maakt het er niet makkelijker op. Zo voel ik veel sympathie voor Death, de in kapitalen sprekende personificatie van de dood. Zijn behoefte mensen en hun emoties te begrijpen leiden vaak tot prachtige vragen en observaties. “ HUMAN BEINGS MAKE LIFE SO INTERESTING. DO YOUKNOW,THAT IN A UNIVERSE SO FULL OF WONDERS, THEY HAVE MANAGED TO INVENT BOREDOM.”
Of zal ik kiezen voor een niet-sprekend personage als Luggage. Dit personage heeft alles in zich wat mij zo aanspreekt in de Schijfwereld.  Of wordt het toch “It is said that your life flashes before your eyes just before you die. That is true, it's called Life.” 

Eigenlijk biedt Pratchett mij teveel mogelijkheden. Ik kan simpelweg niet kiezen. En dus wordt het een tovernaarshoed met daaronder de volgende tekst: "The truth. It is a beautiful and terrible thing and therefore be treated with great caution"  Inderdaad, een quote uit Harry Potter. Ik blijf dus wel in de fantasiewereld.
De plaats op mijn lijf zal mijn kuit of enkel worden. Simpelweg omdat die redelijk fraai gevormd zijn en er niets onder lijdt als daar wat extra aandacht ernaar toegetrokken wordt.

#50books is een initiatief van Petepel. Elke week op zondag zal hij een nieuwe boekvraag posten die door iedereen vrij mag worden ingevuld. Alles is toegestaan. Een foto, een recensie, een persoonlijke herinnering, enzovoorts. De beantwoording van de vraag hoeft helemaal niet op dezelfde dag of binnen een week. Wanneer je het blog klaar hebt, post het dan en plaats een link onder de betreffende vraag, zodat iedereen het kan volgen en bij je komt kijken.


6 opmerkingen:

  1. "Nunc aut Nunquam" in mijn linker oksel, is wel niet van een schrijver en heeft niets met boeken te maken maar wel met een stukje van mijn leven..

    oh ja, kuit of enkel doet geen pijn.. als je pijn wilt lijden, ribbenkast, rug midden onder, en schouderbladen hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik wil juist helemaal geen pijn lijden! Ik ben maar wat blij het dat de vraag puur hypothetisch was want ik denk dat ik uiteindelijk nooit durf

      Verwijderen
  2. 'Ik wil geen pijn lijden' en ondertussen zet je je halve lichaam vol met quotes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou ook niet uit al die leuke personanges en quotes kunnen kiezen. Gelukkig overweeg ik geen tattoo, zelfs geen hypothetische.

    BeantwoordenVerwijderen