donderdag 6 juni 2013

#WOT deel 23

Geduld ~ 1) Bedaardheid 2) Berusting 3) Eigenschap om kalm de dingen af te wachten 4) Gemak 5) Gelatenheid 6) Getolereerde eigenschap (crypt.) 7) Kalme berusting 8) Kalmheid 9) Kalmte 10) Kalmte berusting 11) Kalme gemoedstoestand 12) Kalme volharding 13) Lijdzaamheid 14) Ongeduld 15) Patiƫntie


Geduld ~ 1) Bedaardheid 2) Berusting 3) Eigenschap om kalm de dingen af te wachten 4) Gemak 5) Gelatenheid 6) Getolereerde eigenschap (crypt.) 7) Kalme berusting 8) Kalmheid 9) Kalmte 10) Kalmte berusting 11) Kalme gemoedstoestand 12) Kalme volharding 13) Lijdzaamheid 14) Ongeduld 15) Patiƫntie

Geduld is niet de eerst deugd die ik zou gebruiken om mezelf positief te omschrijven. Ook niet de laatste trouwens. Ik zou het woord helemaal niet gebruiken. Ik zit eigenlijk nooit rustig. Als ik iets wil hebben moet dat meteen. En iets kunnen wil ik liever gisteren dan vandaag. De ADHD-trekjes van de kinderen komen overduidelijk niet van hun vader. Rust in de kont is mij totaal vreemd.
Ook hobby’s die geduld vergen zijn aan mij niet besteed. Niet alleen omdat ik niet overal even handig in ben maar vooral omdat het veel te lang duurt voor ik resultaat zie. Hartstikke mooi, zo’n geborduurde merklap, maar waarom ben je er zo lang mee bezig. Ook zo mooi vind ik een quilt of een sprei van patchwork, tot ik hoor dat zo’n dekentje ongeveer drie maanden werk vergt. Op voorhand al barst ik van de ongeduld.

En toch schijn ik bedeelt te zijn met een behoorlijk portie geduld. Ik vermoed nog steeds dat dat niet aangeboren is, maar dat ik een zakje zaadjes cadeau heb gekregen toen ik mijn functie als moeder ging vervullen. Want elke dag staat er een nieuw bosje voor me klaar om weer opnieuw uit te leggen dat de jongens hun brood uit de keuken moeten ophalen, hun bekers leegdrinken, hun schoenen moeten aantrekken, hun tas meenemen naar de taxi, echt toch eens op gaan staan, niet voor de tv blijven hangen, door fietsen en vooral eens op te schieten. En dat was dan het ochtendritueel nog maar.
’s Middags staat er weer een nieuw bosje geduld om te zorgen dat ze de dingen doen die gedaan moeten worden en tegelijkertijd ook nog een beetje normaal met een ander om gaan. Voor ’s avonds is er een extra portie. Speciaal voor het huiswerk wat moet worden gedaan en geleerd, het douchen, het samen tv kijken, het tandenpoetsen en het naar bed gaan.

Ik kan er erg slecht tegen als een van de kinderen na bedtijd nog weer beneden komt. Dan is mijn geduld van die dag echt op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten