vrijdag 5 juli 2013

Een definitief afscheid

Woensdagavond iets voor half zeven rijden  we naar de school van de middelste en jongste. Voor de laatste keer rijden de geïmproviseerde parkeerplaats op en zetten de auto traditiegetrouw op het achterste plekje naast het elektriciteitskastje. We lopen op het enkels uitdagende zand-met-steentjes pad naar de school. Het besef dat dit alles voor de laatste keer zal zijn is volop aanwezig want het is de avond van de eindmusical en het afscheid van deze school van onze middelste. Het laatste wat kinderen in deze school zullen doen want over enkele weken zal de hele boel platgegooid worden en kan de projectontwikkelaar eindelijk de geplande huizen gaan neerzetten.

Herinneringen

Mijn hoofd vult zich met herinneringen. Ik denk terug aan vijf jaar geleden toen we de eerste keer kwamen aanrijden bij dit vreemde gebouw. Het had enige moeite gekost de juiste afslag te vinden, maar zelfs nadat we de auto hadden geparkeerd twijfelde ik ernstig of we wel op de juiste plek waren. In deze verzameling van vreemde, oude kazernegebouwen kon toch geen school zitten? Dus wel. En al meteen bij binnenkomst vielen alle vooroordelen over speciaal onderwijs van mij af en wist ik dat dit de juiste plek was voor onze middelste.
Ik denk terug aan de eerste keer dat middelste op deze school ging kijken. Hij had ingestemd met een bezoek maar was absoluut niet van plan van school te veranderen. Tot dat hij binnen was geweest. Misschien hadden papa en mama toch gelijk en was dit een heel goede school voor hem. Lekker klein, op een lekker rustig plek en met een heerlijk overzichtelijk plein. Zijn aversie tegen en boosheid over onze keus waren weg.
Ik herinner me de kennismakingsdag waarop hij pertinent weigerde de ontmoetingsruimte binnen te gaan omdat het al spannend genoeg was zonder in een volle ruimte met allemaal vreemde mensen binnen te gaan. En met een glimlach herbeleef ik de reactie van het schoolhoofd “Joh, als jij niet naar binnen wilt blijf je  toch lekker hier op de gang staan. Ik zal de deur open laten zodat je kan horen wat ik tegen die mensen vertel.”
Ik weet weer hoe angstig de jongste was toen hij de eerste keer op deze school kwam kijken. Hoeveel natte broeken het heeft gekost voor hij zich hier veilig voelde. Maar ook hoeveel hij heeft overwonnen sinds hij hier zit.
Ik zie weer voor me hoe we hier twee jaar geleden met het hele gezin waren en vertelden dat we door een brand in het weekend ervoor tijdelijk in een chalet op een camping zaten en niet wisten hoe lang we niet in ons eigen huis konden wonen.

De Musical

Met een knoop in mijn maag neem ik plaats in de grote ontmoetingsruimte. Na enig wachten wordt ons gevraagd mee te gaan naar buiten waar de eindleerlingen een dans voor ons zullen doen. Vol verbazing kijk ik toe hoe onze middelste fanatiek mee doet. Onze middelste heeft namelijk een schijthekel aan dansen. Hij kan het dankzij een zeer gebrekkige motoriek maar nauwelijks bijhouden, maar vol enthousiasme probeert hij de gymleraar na te doen. Ik voel bewondering voor de leraar die het voor elkaar heeft gekregen hem zo te motiveren en enthousiasmeren.
Na de dans begint de musical. En weer voel ik veel bewondering voor de leerkrachten die de leerlingen tot een voor hun zo grote prestatie hebben gekregen. Nee, de musical verloopt niet vlekkeloos, er wordt tijdens het zingen vooral onderling gegeind en gekloot en vaak zijn de liedjes verre van zuiver, maar deze kinderen staan wel voor een groep mensen op te treden, iets wat weinigen ooit van hun zoon of dochter hadden verwacht.

Afscheid

Tijdens het eindlied krijgen de emoties me te pakken. De kinderen zingen over de vele voetstappen die ze op deze plek hebben gezet en in vogelvlucht trekken nogmaals alle momenten dat ik mijn kinderen bij die voetstappen heb vergezeld. Die ene kerstviering tijdens die verschrikkelijke sneeuwstormen, de oudersgesprekken die soms akelig confronterend waren, het meegaan met uitstapjes en schoolreisjes.

Dan zingen de kinderen: “Deze school zal worden gemist.” En ik realiseer me hoe waar deze woorden zijn. Ik ga deze stapel bakstenen missen. Dit vreemde gebouw met zijn kronkelende gang, zijn rare lokalen, zijn vreemde trappetjes, zijn hoekjes en nisjes. Deze school die zoveel meer voor mij betekent dan de verzameling lokalen die het is. Het besef dat dit over enkele weken met de grond wordt gelijk gemaakt is volop terug en doet meer pijn dan ik van tevoren had kunnen bedenken. Deze school zal worden gemist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten