donderdag 11 juli 2013

#WOT deel 28

Mijlpaal ~ 1) Afsluiting van een tijdperk 2) Belangrijke gebeurtenis 3) Feit dat een tijdperk afsluit (crypt.) 4) Gewichtig feit dat een tijdperk afsluit 5) Gedenkwaardig feit 6) Gewichtig feit 7) Gewichtige gebeurtenis die een tijdvak afsluit 8) Historische gebeurtenis die de afstand aangeeft (crypt.) 9) Kaap

Al sinds ik blog, schrijf ik over de mijlpalen in mijn leven. Vaak zijn dit mijlpalen die met mijn kinderen te maken hebben. De overgang naar speciaal onderwijs, de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs, het halen van een zwemdiploma, goed nieuws krijgen van een orthopeed. Als moeder omarm je deze kleine en grote stappen in het leven van je kinderen. Ze voelen als persoonlijke mijlpalen. Maar uiteindelijk zijn ze dat niet. Hoewel ze zeer zeker ook mijn leven beïnvloeden zijn het mijlpalen in de levens van de jongens.

Wat zijn dan de mijlpalen in mijn leven? Natuurlijk de dag waarop manlief en ik een relatie  begonnen. Het kopen van ons eerste huis. De geboorte van onze zonen. Maar ook minder mooie momenten zoals mijn ziekenhuisopname en de daaropvolgende diagnose van het hebben van een chronische ziekte, de paniekaanvallen die ik heb gehad, de diagnosetrajecten van de jongens en meest recent de brand  en de daarop volgende periode. Bij al deze gebeurtenissen is er duidelijk sprake van een leven voor en een leven na. Ze hebben mij beïnvloed, ze hebben mij gevormd, ze hebben mijn leven voorzien van pieken en dalen.
Voor mij zijn dat de belangrijkste kenmerken van een mijlpaal. Een gebeurtenis, groot of klein, die een duidelijke periode voor en na deze gebeurtenis kent. Een symbool van verandering. En daar heb ik er nog een van, het schrijven van mijn tweede fictieve verhaal.

Mijn eerste verhaal schreef ik als probeersel. Het was een zoektocht naar vorm,  stijl en woordgebruik. Een echt experiment. En zoals wel vaker bij experimenten was het resultaat niet helemaal bevredigend. Het riep meer vragen op dan dat het een antwoord gaf. Vond ik dit wel leuk? Was dit iets wat ik kon? Wilde ik dit wel doen?
De antwoorden kwamen bij het tweede verhaal. Al bij de laatste punt voelde ik het. Het fantastische gevoel dat het gelukt was om neer te zetten wat ik over wilde brengen. Een euforie dat iets vanuit de kronkels in mijn hoofd was gevangen in woorden en leestekens. Dat tweede verhaal gaf mij voldoening. Het daagde mij uit. Het gaf mij de moed om door te gaan.  Het vertelde mij dat dit was waar ik al zo lang naar zocht. Dit is voor mij de ultieme manier mijn creatieve kant te stimuleren en gebruiken. Ik kan misschien niet tekenen, fotograferen of fröbelen, ik heb een andere manier gevonden om te creëren.

Voor wie nu heel nieuwsgierig is naar dit bewuste verhaal, hier kun je het lezen.



Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.


3 opmerkingen:

  1. en zo leef je van keerpunt naar openbaring

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en zo leef je van keerpunt naar openbaring

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je het schrijven hebt ontdekt: op die manier kan je je mijlpalen met ons delen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen