donderdag 10 maart 2016

#WOT deel 10

Afspraak ~ 1) Afspraakje 2) Akkoord 3) Agreement 4) Bedinging 5) Convenu 6) Contract 7) Convenant 8) Liaison 9) Mondelinge regeling 10) Overeenkomst 11) Pact 12) Regeling 13) Rendez-vous 14) Schikking 15) Stipulatie 16) Toewijzing 17) Verbintenis 18) Verdrag

Ook ik ben opgevoed volgens het principe ‘afspraak is afspraak’ en ‘afspraken kom je na’. Een afspraak afzeggen was in mijn  beleving een onmogelijkheid. En verzetten mocht alleen als je een verdraaid goede reden had. Eigenlijk moest er iemand dood zijn voor ik aan verzetten kon denken.
Het zorgde nogal eens voor stress. Want net op de dag dat ik een belangrijke afspraak had werd een kind ziek. Kon ik hals over kop oppas regelen om mijn afspraak na te kunnen komen. Of ik had op een dag drie afspraken met drie leraren op twee verschillende scholen omdat de tien-minuten-gesprekken allemaal op dezelfde dag werden gehouden. Met mazzel konden we eten tussen het rennen om de afspraken in twee verschillende steden te kunnen houden. Ik wrong mij in allerlei onmogelijke bochten om toch vooral niet vervelend te zijn en de toegestuurde afspraken te kunnen nakomen. En daarmee was ik gijzelaar van mijn eigen agenda geworden.

Makkelijk gaat het nog steeds niet maar tegenwoordig beheer enkel ik mijn agenda. Toegestuurde afspraken worden beoordeeld op een aantal punten. Is het tijdstip vrij in de agenda? Hoeveel energie vermoed ik dat deze afspraak gaat kosten en kan dat met de overige activiteiten? Maar ook hoe belangrijk deze afspraak is en of ik er misschien andere afspraken voor kan verzetten of afzeggen.
Alle vragen om te zorgen dat de agenda in evenwicht blijft. Allerlei vragen die ik enkel aan mijzelf hoef te beantwoorden en verantwoorden. En dat allemaal om te voorkomen dat ik mijzelf voorbij loop om anderen een plezier te doen. Terwijl die persoon niet eens weet dat ik hem/haar een plezier doe omdat deze mij enkel een voorstel tot afspraak heeft gedaan.


Ook bij al staande afspraken vraag ik mij tegenwoordig af of de kosten en baten tegen elkaar opwegen. Ben ik fit genoeg? Is de hoeveelheid energie die dit mij gaat kosten en de juiste verhouding met wat ik verwacht dat het mij gaat brengen? Is het überhaupt zo noodzakelijk als ik het in gedachten heb gemaakt? Draagt deze afspraak bij aan het evenwicht in de agenda? Als ik te vaak of te hevig ‘nee’ antwoord verzet ik de afspraak. En steeds vaker zonder schuldgevoel. Ook voor jezelf kiezen went uiteindelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten