zaterdag 21 januari 2017

#WOT 2017 deel 3

Blauw 1) Beschonken 2) Dronken 3) Hemelsblauw 4) Hoofdkleur 5) Indigo 6) Kleur 7) Kleur op waterkraan voor koud water 8) Kleur van de regenboog 9) Plaats in Groningen

Het was een zaterdagavond een uur of elf dat ik ze voor het eerst zag. Zijn helder blauwe ogen. Nieuwsgierig keken ze me aan. Het waren de mooiste, helderste hemelsblauwe ogen die ik ooit had gezien.
De verpleegster temperde mijn enthousiasme een beetje, alle baby’s worden geboren met blauwe ogen Het was afwachten of ze blauw zouden blijven.
De tijd verstreek en zijn ogen bleven blauw. Bijzonder want zowel zijn vader als ik hebben geen blauwe ogen.

Het mooist aan zijn blauwe ogen vind ik dat ze als de lucht zijn. Soms licht, vol verwachting en blijdschap. Soms donker en onheilspellend als een lucht vlak voor een onweersbui of staalblauw met een zweem van grijs als voor een zware wintersbui. Al zijn stemmingen zijn af te lezen aan de kelur blauw die zijn ogen op dat moment hebben.


Ik hou van het blauw van zijn ogen. Van de buien die er in spiegelen. Van de wolken die komen en gaan. Van de heldere klaarheid in hun blik. Maar vooral houd ik van het heldere blauw als hij open en vol nieuwsgierigheid zijn ogen onderzoekend op de wereld richt.

2 opmerkingen: