vrijdag 10 november 2017

WOT 2017 deel 45

Koud ~ 1) Afstandelijk 2) Amper 3) Bar 4) Dood 5) Emotieloos 6) Erg fris 7) Erg koel 8) Flegmatiek 9) Fris 10) Frisjes 11) Geringe warmtegraad bezittend 12) Gestreng 13) Guur 14) Hard 15) Hardvochtig 16) Harteloos 17) Huiverig 18) IJzig 19) Kil 20) Koel 21) Koudweg 22) Kouwelijk 23) Lage temperatuur 24) Liefdeloos 25) Met lage temperatuur 26) Niet warm

In mij woedt een strijd. Het woord ‘koud’ roept zo veel op dat ik het lastig vind een interpretatie te kiezen. Deels wil ik gaan voor een gezellig blog over hoe veel ik van kou houd. Hoe het een gevoel van geborgenheid oproept. Hoe het me een met de elementen laat voelen als ik door de vrieskou banjer. Hoe mooi ik me voel met blosjes van de kou. Hoe heerlijk ik het vind me te hullen in warme, zachte, behagelijke stoffen en kleding.

Tegelijkertijd vraagt een heel ander gevoel om aandacht. Koud laat me ook voelen hoe vreselijke kou me vergezelde tijdens mijn hartinfarct. Hoe deze kou me vertelde hoe kwetsbaar ik was. Hoe deze kou mij verschrikkelijk eenzaam liet voelen. Koud, alleen en afgesloten.
Ook doet het denken aan hoe lang ik het na het infarct nog koud heb gehad. Hoe dat me steeds herinnerde aan de eenzaamheid en kwetsbaarheid die ik gevoeld heb. Hoe kou me wakker hield en bang maakte. Hoe koud plotseling een dreiging was geworden, mij bijna in een depressie deed belanden.


Ik probeer een andere insteek te vinden maar steeds weer komen deze twee kanten van koud bij mij naar boven. Steeds weer kom ik bij mijn positieve en mijn negatieve interpretatie uit. Ik loop weer eens vast in mijn  eigen tegenstelling. Het maakt mij mijn grootste tegenstander want bijna had ik er weer voor gekozen dan maar niet mee te schrijven aan deze WOT. 

1 opmerking:

  1. Zie het als iets wat beiden kan. Omdat het zo is. De kou buiten lijkt me heel anders als de kou die je voelt bij en na een infarct. Dus of dat nou een tegenstelling is?xx

    BeantwoordenVerwijderen